blomkål/kartoffelsuppe – meatfree mondayyyyyy

IMG_20170514_182243-01

Jeg har faktisk bare tømt mit køleskab, så her er en perfekt ide til din meatfree monday (eller andre veggie dage, (hvis jeg selv skal sige det!!;))) Suppen smager cremet og syndigt godt – Det er i hvert fald ikke sidste gang jeg lavede den.

IMG_20170514_173849-01

Suppe:
5-6 små kartofler
1 mellem stort løg
1 spsk Chiliflager
Lidt over et kvart blomkål (variere efter størrelse!)
2 bouillonterninger
7 dl. vand
Lidt kokosolie (eller andet til stegning af løg)
Salt og peber

To do:
Skær løg ud i små stykker,
Skæl kartofler, skær dem ud i små stykker (så det koger hurtigere)
Skær blomkål i små stykker
brun løg lidt i kokos olie
Tilføj resten af ingredienserne
Når blomkålen og kartoflerne er kogte og bløde, blend dem med en stavblender eller alm. blender
Lad suppen stå på varmen lidt, hvis du synes den er for tyk tilføj vand (det gjorde jeg – hellere lav den for tyk først, så man kan tynde den ud!)
Smag til med salt og peber

Rugbrødscroutoner:
2 stk. rugbrød
hvidløgsolie på spray (Holm har en god en – kan fås i Super Brugsen)
Skær rugbrød i firkanter og spray med olie
stil dem i ovnen ved 200 grader varmluft til de er sprøde (ca. 10 min)

VELBEKOMME:)

TIP! Til rugbrødscroutonerne kan du også lave din egen olie naturligvis med olivenolie og hvidløg og smøre rugbrødene med det.
TIP! Hvis du elsker suppe, MEN alligevel ikke kan undvære dit kød er den også god med bacon (min kæreste var fan af det i hvert fald!)

Leave a Reply

