Gao bao m. kylling

IMG_20170505_180549_01_01-01

Gao bao (til 3 pers.):
Jeg vil henvise til denne blog: http://madetmere.dk/dampede-boller-med-barbecuegris/ , da jeg brugte hans opskrift til dejen, og derfor ikke kan tage noget credit der. Desværre. Men det var et first try og derfor havde jeg ingen idé om hvordan sådan en dej skulle være. DOG, havde jeg gode ideér til fyld osv. Der bliver 10 stk. Jeg anrettede to til hver. En med kylling, hvidkål og chilidressing, og en med kylling, de friske grøntsager og peanutbutterdressingen – jeg havde købt koriander, dem glemte desværre at servere. ØV. de havde ellers pyntet på billedet…

Kylling:
400 gram kylling (eller mindre)
Satay Sauce nok til at dække alt kylling (kan købes i en asien butik)

To do:
Kyllingen skæres i mundrette hapser
Lægges i en pose sammen med saucen (gerne natten over, så det rigtig kan trække ind)
Steg det ca. 20 min i oven ved 180 grader

Syltet Hvidkål:
1/4 hvidkål
5 dl. eddike
2 dl. sukkerIMG_20170505_155352-01
Evt. lidt Chiliflager

To do:
Kog eddiken med sukker
Skær hvidkålen helt tyndt (evt. på et mandolinjern)
Gør et glas klar (rens det med kogende vand først
Put hvidkålen deri
Når sukkeret er kogt ud, hæld eddiken over hvidkålen
Tilføj chiliflager

 

Tilbehør:
gulerod
agurk
forårsløg

To do:
gulerod og agurk skrælles i stedet for at skæres i, så virker det ikke så voldsomt.
forårsløg hakkes i små stykker

Dressing 1:
1 Spsk. fiskesauce
Lidt frisk chili (smag til)/ chili sauce
2 spsk limesaft
1 spsk olien olie

To do:
Bland det hele sammen
Smag til- evt. med chilisauce

Dressing 2:
2 spsk peanutbutter
4 spsk vand
lidt chili
lidt salt

To do:
Bland det hele sammen med stavblender

Leave a Reply

