De lækreste kylling/grøntsagsdeller

Processed with VSCOcam with f2 presetUndskyld stilheden, jeg har været et smut i London. Da Vi langt om længe landede havde min mormor og morfar lavede et skønt frokost bord, på det var bl.a. de lækreste kylling/grøntsagsdeller, som virkelige var friske. Min mormor er en god kok og især god til at lave en masse moderne mad og nyt, så jeg har altid været vant til at smage alt muligt lækkert, nyt og anderledes (de serveres tang før det var hipt!) hjemme hos dem og det er jeg glad for. Har tit en opskrifter med hjem derfra, Den her gang var der dog ingen, da det bare lige var nogen min mormor havde mixet sammen, så jeg gik fluks i gang med at lave en til jer, der nu følger med, da jeg tænkte de virkelig er perfekte til madpakke eller en god erstatning for de normalle frikadeller.
Kyllingefrikadeller har en tendens til at blive tørre, men med alle de lækre grøntsager i, er de bare så svampede.

Kylling/grøntsagsdeller:
400 gram kyllingfars
2 æg
salt
peber
2 tsk ingefærpulver
3 tsk chiliflager
1 squash
2 rødløg
1/2 broccoli
Ca. 5 gulerødder
1,5 spsk mel
Smør til stegning (har sådan en Lurpak spray, så man ikke bruger for meget)

To do:
Hak rødløg fint (brugte minihakker)
Put dem i en skål med fars, 1 æg salt, peber og mel – rør til en “alm frikadellefars”
Hak resten af grøntsagerne fint – jeg brugte minihakkeren
Tilføj grøntsagerne til farsen + til det sidste æg
Rør det til fars med en elpisker
tilføj chiliflager og ingefær
Pisk igen
Gør panden klar
Dellerne formes med en spiseske og hånden, så alle bliver lige store

TIP! hvis du ikke har en minihakker kan du rive grøntsagerne på et rivejern. – da det er vigtig at grøntsagerne er små og kan forene sig med farsen.

VELBEKOMME:)

Leave a Reply

